Geo-blocking kisokos | Dr. Malich Adrienn IT jog
16249
post-template-default,single,single-post,postid-16249,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-child-theme-ver-18.0.8.1554910838,qode-theme-ver-18.2.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
Geo-blocking

Geo-blocking kisokos

Újabb akadályok az online értékesítésben

2018. március 23-án az EU elfogadta a vásárlók hátrányos megkülönböztetését tiltó ún. geo-blocking rendeletet, amit a mai naptól vagyis 2018. december 3-ától kell alkalmazni.

Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/302 rendelete

Az (EU) 2018/302 rendeletben megfogalmazott területi alapú tartalomkorlátozás tilalma fel kívánja számolni az online értékesítésben a belső piacon alkalmazott, a vásárlók állampolgárságán, lakóhelyén vagy letelepedési helyén alapuló indokolatlan diszkriminációt.

Kit véd a Rendelet?

A Rendelet egyaránt védi a vevőként eljáró fogyasztót és vállalkozást az állampolgárságon, lakóhelyen vagy letelepedési helyen alapuló megkülönböztetéstől.

A vállalkozást azonban csak abban az esetben illeti meg a védelem, ha a vásárlás kizárólag végfelhasználás céljából történik és nem viszonteladás, átalakítás, feldolgozás, bérbeadás vagy alvállalkozásba adás a cél.

Miért van szükséges az új rendeletre?

A területi alapú tartalomkorlátozás tilalmával az EU egy olyan, a vásárlókra nézve hátrányos gyakorlatot kíván megszüntetni, amely megakadályozza az online vásárlókat abban, hogy egy másik tagállamban elérhető honlapon keresztül szolgáltatásokhoz férjenek hozzá, illetve termékeket vásároljanak.

Tehát az új szabályozás célja, hogy a más tagállamban terméket és szolgáltatást vásárolni kívánó fogyasztókat és vállalatokat ne érhesse megkülönböztetés az értékesítési vagy fizetési feltételeket illetően.

Mi az, ami NEM TILOS?

A rendelet nem tiltja

  • Eltérő árak alkalmazását, ami pedig azt jelenti, hogy a kereskedők eltérő árakat alkalmazhatnak és bizonyos területeken a fogyasztók bizonyos csoportjait is célba vehetik. Eltérő árakat kínálhat a kereskedő különböző értékesítési pontokon, mint például a boltban és a weboldalon, illetve egy tagállamnak csak egy meghatározott területére kiterjedően meghatározhat egyedi ajánlatokat.
  • A rendelet nem szól az utánvétes fizetésről, így annak biztosítása nem kötelező külföldi vásárló számára,

A rendelet nem kötelezi a kereskedőt arra, hogy

  • Az árut kiszállítsa olyan tagállamba, ahová egyébként nem kínál kiszállítást. Azonban a kereskedőnek azt biztosítania kell a külföldi vásárló részére, hogy átvehesse a terméket
    • abban a tagállamban, ahol a kereskedő letelepedett, vagy
    • valamely másik tagállamban, ahová a kereskedő vállalt kiszállít, vagy
    • hogy a vásárló saját maga szervezhesse meg a termék határokon átnyúló kiszállítását, oda, ahová azt a vásárló meghatározza az Unió területén belül.
  • Megfeleljen a vásárló tagállama szerinti nemzeti jogban az adott áruval vagy szolgáltatással kapcsolatban meghatározott követelményeknek (például címkézési vagy ágazatspecifikus követelményeknek). Emiatt nem köteles a kereskedő idegen nyelvű:
    • honlap készítésére,
    • ügyfélszolgálat biztosítására,
    • garanciajegy, használati utasítás, egyéb dokumentumok elkészítésére, átadására,
    • ÁSZF készítésére,
    • számla kiállítására.

Milyen szolgáltatások nem tartoznak a Rendelet hatálya alá?

Nem tartoznak a Rendelet hatálya alá:

  • Az olyan belföldi ügyletekre, amikor az ügylet összes releváns eleme egyetlen tagállamra korlátozódik.
  • Olyan szolgáltatásokra, amelyek szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakhoz kapcsolódnak, szerzői művek használatát biztosítják, a szerzői jogi védelem alatt álló művek immateriális formában értékesítik. Ilyen szolgáltatások – például zenei streaming szolgáltatások, elektronikus könyvek, online játékok, szoftverek Ez a szabály ugyanakkor a Bizottság általi felülvizsgálat tárgyát képezi majd.
  • Pénzügy szolgáltatás,
  • Audiovizuális szolgáltatás,
  • Elektronikus hírközlési szolgáltatás,
  • Munkaerő-kölcsönzők szolgáltatásai,
  • Szerencsejáték,
  • Szállítási,
  • Egészségügyi és
  • Szociális szolgáltatás.

Értékelés – Felülvizsgálat

A Bizottság 2020. március 23-ig tervezi megvizsgálni – első alkalommal -, értékelni, hogy az új szabályok milyen hatást gyakoroltak a belső piacra.

A Bizottság azt is megkívánja vizsgálni, hogy ki lehet-e terjeszteni a rendeletet – új szabályok bevezetésével – az online elérhető szerzői művekre. Ezért a vizsgálat eredményeként előfordulhat, hogy az elektronikus úton nyújtott, szerzői jogi védelem alatt álló szolgáltatásokra is új szabályokat állapítsanak meg.

Magyarországon a Rendelet rendelkezéseinek betartását a fogyasztóvédelmi hatóság fogja ellenőrizni.

Kapcsolódó módosítások

Az új rendelet módosítja a 2006/2004/EK és az (EU) 2017/2394 rendeletet, valamint a 2009/22/EK irányelvet.